Isnin, 25 Jun 2012

bin@ K3kU@T@N d3Ng@n s3NyUm@n


~Nur Syahadah.~
tika terbuka hari,
cahaya yang terang,
meneragi hati mu ,
mulus terbias di wajah,

kau sambut dengan redha hadirnya hidayah
nekad pendirian merungkai kalimah.........

***************************************************
hari isnin 25 jun 2012

entah la , aku terpikir, kenapa aku tidak dapat lelapkan mata pada waktu yang sepatutnya??? terkadang, kepala ku mula sakit, mungkin di sebabkan oleh tido yang tidak teratur... ya Allah kenapa?????
 hari ni Allah mendugaku lagi dengan kesabaran, dalam keadaan yang panas terik , aku di uji, berlari ke sana ke sini untuk menyelesaikan urusanku, alhamdulillah biarpun dugaan ini hanya sedikit. aku tetap bersyukur kerana Allah memberi kemudahan untuk ku uruskan semua ini.. alhamdulillah, 

pukul 1.15 petang: aku keluar dari rumah selepas usai solat zohor, sebenarnya sudah lewat 15 minit dri masa berjanji, tetapi yng wajib harus di dahulukan, memohon kemudahan dari Allah, aku berjalan dari hijazi(kawasan rumah ku di jordan)ke pintu syimali berjalan seorang diri sambil mendengar halwa telinga ... sungguh tidak rasa kepenatan itu, walaupun dahaga tersangat-sangat, aku tetap bertahan, kerana niat kerana Allah, aku mampu bertahan....

tiba di perpustakaan, berjumpa dengan sahabatku yang sedang menunggu untuk membuat urusan bersamaku, dengan melihat senyumannya dari jauh, aku berdoa untuk dia terus kuat membantu kami menguruskan urusan .. apabila melihat suasa damai di perpustakaan, aku terasa bagai hendak menagis, kerana di sinilah tempat ku habiskan masa membuat "taqrir" subjek yang sangat sukar untuk aku fahami.... nathar qodim,(prosa lama) dr yang akan ku ingat segala nasihatnya kepada anak- anak malysia... dr. mai yussof.. seorang yang sangat tegas, tetapi baik hati juga.. hehe bila ada apa-apa yng perlu untuk bertnya hanya merujuknya di maktabah... walaupun mukanya agak garang, tetapi dy tetap dr yang sangat berdedikasi.... terima kasih dr..... 

aku dan masyi berlari kembali ke maktabah setelah selesai masalah di qobul tasjil, alhamdulillah selepas mendapat cop dari maktabah, kami teruskan explore kmi ke syu'un tolabah... mencari dan terus mencari bilik khidmat tolab.. ya Allah mana ni??? kmi sudah tiga kali naik dan turun di kawasan syuun tolabah, setiap bilik kmi masuk untuk mencari bilik tersebut dan akhirnya kami terjumpa , wa.. hensem plk kerani tu.. haish.. ssh la nk buat urusan macam ni.. kmi mula nk tergelak dengan suara hati masing-masing, tetapi demi urusan , kmi tidak lihat lagi pada rupanya yang ala-ala zizan hehe tp zizan arabic la... hehe.. tak pernah berurusan dengan arab yang lembut bila bercakap dengan kmi, tapi dia lembut, hehe lawak pon ada.. tp tahan je, kluar dri maktabah, kmi ketawa tak tertahan lagi... memahami suara hati masing-masing, kepenatan itu hilang kmi terus kan perjalanan ke kuliah adab, dr ma fisy... dah balik, arrgghhh dah lewat rupanya... tetapi kmi tidak buang masa untuk terus di situ, melangkah keluar ke kuliah syariah......berjumpa dengan rois kuliah syariah di tingkat 3...

hanya untuk mengambil tauqi3(tanda tangan,) sudah ambil tanda tngan perlu ambik cop plk,.. di tingkat 4, huh, penat... melihat anak tangga di depan, kami melangkah dengan bismillah.. berharap agar di beri kekuatan lagi... alhamdulillah.. kmi mengegam tnagn sama-sama menaiki tanga itu, yeah!! akhirnya....kmi cepat-cepat turun tangga untuk terus kembali ke qobul tasjil....ak melihat jam "eh dah 2.45!" kita hanya ada 15 minit lgi... ya Allah kuatkanlah aku...... eh air lah... hehe sabar-sabar.. puasa... ngee... sedapnya melihat air sejuk tu, walhal waktu tak puasa tak pula teringin nak minum air tu... dugaan tu.. kami cepat-cepat ke sana, alhamdulillah... sempat untuk selesaikan 1 masalah... syukur-syukur.. kini ku tahu, bertapa susahnya berurusan.. terima kasih PERMAI (persatuan peajar malaysia jordan irbid) hanya Allah dapat membantu jasa kalian... sayang untuk tinggalkan ukhwah permai ni, tetapi kmi tetap satu keluarga walaupun bakal terpisah nanti....(^_^)

TAMMAT~ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan