Selasa, 26 Jun 2012

UkHw@H~SYG SEMUANYA KERANA Allah~

zulfa tulis di sticy note laptop.~

disaat ini kita mencari erti ukwah yang sejati~  

ya Allah... kurniakanlah insan yang boleh membimbingku saat aku jauh dariMu, insan yang membantuku saat au jatuh dengan ujianMu, insan yang ikhlas menjadi sahabat dan temanku, kerana nilai keikhlasan ini hanya Engkau yang tahu~ameen

bestkan kalu kita ada kwn yang boleh bwk g shopping, n sama-sama habis duit beli "make-up" kasut, baju.....wah.... best2..comelkan klu kita ada kwan boleh bgi kita hadiah setiiap hari-hari terpenting kita, mesti dapat banyak hadiah nanti, lucky kan klu dapat kawan yang selalu belanja mkn, n selalu bwk g jalan-jalan... tp....
bila susah... mana kawan-kawan ni pergi???? kita nk g shooping, tp duit x da.... xda spa lagi nk kwan dengan kita, kita nk hadiah banyak-banyak waktu bufday kita, tp mana kawan-kawan ni pergi saat kita tiada apa-apa untuk memberi... kita nk g jalan-jalan n happy2 ... mana kawan-kawan ni pergi saat kita sudah x da nilainya lagi... mereka menilai kita dengan wang yang kita ada, bila ada wang, adalah mereka, bila tiada wang, tiadalah mereka, itu hanyalah kawan yang tiada erti sahabat... saat berkawan kita perlu juga sahabat, kerana sahabat itu bukan pada waktu kita senang je sama dia, tapi susah dan senang kita sama-sama...

kisahku pada waktu sekolah menengah, aku seorang yang agak pendiam n not as a friendly person..tapi aku beruntung sebab Allah kurniakan aku seorang sahabat yang sejati, kmi sama-sama jatuh dan sama-sama membina semangat untuk bngun kembali.kmi menagis bersama, ketawa bersama.. tiada rasa gundah saat bersamanya, kmi tidak kisah untuk di kenali sebagai "belangkas" sebab di mana ada dia, adalah aku, di mana ada aku, adalah dia.. ibarat bayang-bayang, dia seorang yang sangat sensetiv, bukan sebarrang orang boleh rapat denganya,tetapi Allah memberi keserasian kepada kmi untuk berkawan, dari tinkatan 1 kmi berkawan sehinggalah tinkatan 6...

pernah juga kmi bergaduh, atas sebab-sebab yang x munasabah.. hehe tapi kmi berbaik semula dengan menulis puisi antasa satu sama lain, itulah keserasian kami, suka pada ayat puitis, hanya dengan puisi itu membuat hati kmi ketawa riang , kerana ayat yang di kirimkan sangat lucu, hehe.. tapi ayatnya kalah orang bercinta...romantik kan ukhwah kmi? tpi ukhwah itu Allah hanya memberi kmi 6 tahun untuk membina, dan Allah telah memisahkan kami kerana keadaan yang memaksa, aku redha dan dia pasrah.. biar dri jauh, kami masih menjalinlan ukhwah itu.sesekali melihatnya di skype, sangat lucu,, sebab, tiada had masa untuk kami bercerita panjang, semua cerita kmi nk masukkan.. cerita pasal sekolah la, pasal family la, macam-macam lagi, rindu dia sangat-sangat (iylia nur hanis) 

sebelum aku bertolak ke jordan, aku x dapat berjumpa denganya walaupun sekali , hanya 2 minggu sebelum aku bertolak kmi bertemu, tetapi bukan pada jangka masa yang lama, hanya seketika... aku sedih, dan dia juga, dia tidak sangup untuk melihat aku pergi, andai dia bersama ketika itu, aku pasti akan ada mata-mata lain yang turut berair,.. aku menagis, saat berbicara denganya di telefon sebelum bertolak, kmi saling pesan memesan antara satu sama lain... pesanan ukhwah itu pastu ku semadi dlm ingatan... terima kasih sahabat....

"teruskan berusaha sahabat, jangan pernah kalah, klu Allah beri dugaan, bersangka baiklah pada ujianNya, anggaplah itu sebagai satu hadiah yang bernilai untuk di jadikan sejarah kehidupan"



2 ulasan:

  1. Assalamualaikum sahabat..
    Maafkan diri ku sekiranya ku ada melakukan salah padamu..
    Terima kasih untuk ukhwah ini.. Sangat indah dan manis...
    Ku berharap agar kita semua dapat bina ukhwah yg kekal di dunia dan akhirat..
    Diriku ingin saja berada disampingmu sahabat tak kira susah dan senang..

    Duhai sahabatku yg selalu tersenyum..
    Kuatkan dirimu.. Jangan pernah mengalah, jangan pernah mengundur langkah,Jangan pernah berputus asa... Sesungguhnya Allah amat menyayangimu.. Bersyukur dgn setiap ujian dariNya ye... =) Teruskan senyum dan teruskan perjuangan ye..

    BalasPadam
  2. w'alaikumsalam wahai sahabat ku yang tercinta.. terima kasih juga atas ukhwah yang selama ini awak berikan.. sesungguhnya... hnya dengan ikatan ukhwah ini, hanim rasa bahagia bersama kalian ...

    BalasPadam